
Wat is een conversie?
Wanneer een websitebezoeker een CTA uitvoert, is er sprake van een conversie. Het doel van CRO is om zoveel mogelijk conversies te genereren voor een specifieke CTA, zoals het doen van een online aankoop of het invullen van een online formulier. Wiskundig gezien wordt het conversiepercentage berekend door het aantal bezoekers te bepalen dat de gewenste CTA in een bepaald tijdsbestek voltooid en dat aantal te delen door het totale aantal website bezoekers. Dit wordt uitgedrukt in een percentage.
De reden waarom het aan te raden is
Door middel van conversie optimalisering proberen websites proactief hun relatie met bezoekers te bevorderen en een vast pad te creëren voor bezoekers om direct of indirect inkomsten bij te dragen aan de website-eigenaren. In het algemeen geldt: hoe hoger het conversiepercentage, hoe effectiever de online marketinginspanningen van de website zijn. Als een webpagina bijvoorbeeld 50 conversies heeft op 1.000 interacties, is het conversiepercentage 5% (50/1.000 = .05 = 5%). Wat vooral belangrijk is, is dat je zorgt dat mensen een actie uitvoeren op je website of shop. Dat betekent dus niet dat ze ook al direct een aankoop moeten doen. Door een mailadres achter te laten, kun je ze vervolgens ook warm maken voor een leuke actie.
Besteed het uit
Uiteraard is het heel goed mogelijk om zelf aan de slag te gaan met je conversie optimalisatie. Toch is het aan te raden dit niet te doen. Het grote voordeel aan een ervaren bureau zoals Daar-om.nl, is dat ze exact weten wat belangrijk is. Zo hoef je zelf niet opnieuw het wiel uit te vinden en zul je ook merken dat het een stuk succesvoller is, dan wanneer je eerst zelf in de materie moet duiken. Wel is het belangrijk te kiezen voor een marketingbureau met kennis van zaken. Dat houdt in dat ze bijvoorbeeld wel affiniteit hebben met de branche waarin je zit. Uiteraard is het wel prettig te weten dat ze niet voor een concurrent van je werken. Wat je dan vaak merkt, is dat de kans aanwezig is dat het voor beide net niet is. Kortom, affiniteit is goed, maar een soortgelijke klant is wellicht een reden om toch voor een ander te kiezen.